"*" geeft vereiste velden aan
Oriëntatielopen Worriken
Material
- Oriëntatiekaart
- Controlekaart (kleine farbige Karte)
Doel van het spel
Oriëntatieloop is een individuele race tegen de klok over gevarieerd terrein. Het parcours heeft checkpoints die je met behulp van een kaart in de juiste volgorde moet zien te vinden. Jij bepaalt welke route je kiest. Ons parcours heeft 10 vaste checkpoints (kleine houten bordjes, rood en wit met nummers, zie foto). Deze bordjes staan op houten paaltjes (niet verwijderen!). Op deze paaltjes zit ook een stempeltang waarmee je gaatjes in je controlekaart prikt (elk gaatjespatroon is anders). Het doel van het spel is om alle paaltjes te vinden.
Hoe gebruik je een kaart om je te oriënteren?
- Houd de kaart plat. Leg de kaart voor je of houd hem horizontaal in je handen.
- Zoek je locatie. Zoek precies waar je bent op de kaart.
- Observeer je omgeving. Kijk om je heen: Welke paden, gebouwen, bomen of waterpartijen kun je zien?
- Vergelijk en draai de kaart.Zoek deze herkenningspunten op de kaart en draai de kaart zodat alles overeenkomt met de echte omgeving.
- Bepaal je bestemming en route. Denk na over waar je heen wilt en kijk op de kaart om te zien welke paden je erheen brengen.
- Draai altijd mee! Als je van richting verandert, moet je de kaart ook dienovereenkomstig draaien zodat deze nog steeds overeenkomt met de werkelijkheid.
Uitleg van de symbolen op je oriëntatiekaart
Schaal: 1/10.000
= Kaartschaal: 1 cm op de kaart komt overeen met 100 meter in werkelijkheid.
Hoogtelijnen (equidistantie): 5 m
= Het hoogteverschil tussen twee hoogtelijnen bedraagt 5 meter.
De pijl met de blauwe N
= Geeft het noorden aan op de kaart.
🔴 Rood = Symbolen van het parcours
-
De driehoek = Startpunt
-
De dubbele cirkel = Aankomst
-
De genummerde cirkels = Locatie van de posten. Elke post bevindt zich exact in het midden van de cirkel.
-
De lijnen tussen de posten = Luchtlijn (de kortste afstand, maar meestal niet begaanbaar)
🔵 Blauw = Water en moerasgebied
-
Grote blauwe vlek bovenaan de kaart = Het meer van Bütgenbach
-
De kleine U in het midden bij post 5 = Een bron
-
Lijnen = Beekjes
⚪ Wit = Bos
= Vrij toegankelijk terrein, je kan er dwars doorheen lopen
🟢 Groen = Vegetatie
-
Lijnen = Bodemvegetatie, moeilijker om doorheen te lopen
-
Volledig groen vlak = Dichte vegetatie, onmogelijk om door te steken
-
Groene cirkels = Opvallende bomen (naald- of loofboom; groot of scheef)
🟡 Geel = Weiden, velden, open plekken
= Soms ook gele vlekken in het bos (open stukken)
🔲 Dikke lijn met zwarte puntjes
= Brandgang
🟤 Bruin = Reliëf en paden
-
V-vorm = Gaten
-
U-vorm = Kleine inzinking
-
Punt = Kleine heuvel
-
Lijn met kleine diagonale streepjes = Talud / helling
-
Dunne lijnen op de hele kaart = Hoogtelijnen
-
Dikke lijn met zwarte rand = Weg
-
Zwart = Door mensen gemaakte objecten
-
Zwarte rechthoeken in het centrum van Worriken = Gebouwen
-
Doorgetrokken lijnen = Toegankelijke boswegen
-
Grove stippellijnen = Bospaadjes
-
X = Boomstronk
-
O = Objecten zoals banken, vuilnisbakken, borden
-
Lijnen met diagonale streepjes = Hekken
-
Dikke lijn = RAVeL-fietsroute
Wees voorzichtig aan de straat
Wees voorzichtig op de weg – er wordt daar vaak hard gereden!
Documenten om te printen
Openingsuren, prijs en boekingsvoorwaarden
Openingsuren:
De Fun4All-openingsuren zijn van toepassing. Buiten het Fun4All-seizoen zijn de openingsuren van de receptie van kracht.
Prijs:
De Fun4All-prijzen zijn van toepassing.
Boekingsvoorwaarden:
De Fun4All-boekingsvoorwaarden zijn van toepassing.
